Wat is talent sourcing?

Sander
Vragen we het aan de AI van Google dan krijgen we te horen dat talent sourcing het proactief identificeren en benaderen van potentiële kandidaten voor een organisatie is. Iets wat vaak gebeurt voordat er überhaupt concrete vacatures online staan. Waar we in het verleden, en sommige bedrijven in het heden, ons nog bezighielden met het wachten op sollicitanten, zijn we nu als werkgevers een stuk proactiever geworden. En dit is ook iets wat noodzakelijk is om je als werkgever te redden in de huidige arbeidsmarkt. Wat talent sourcing nou precies is en wat jij er als werkgever mee kan bereiken, bespreken we in dit artikel.
Uit jezelf op zoek naar talent
Het grootste gedeelte van de werkzoekenden op de arbeidsmarkt is een latent werkzoekende. Dit houdt in dat deze mensen wel interesse hebben in nieuwe uitdagingen en kansen, maar dat ze niet uit zichzelf op zoek gaan naar deze kansen. Je zal als werkgever dus nooit een latente werkzoekende in je mailbox terugvinden.
Om deze grote groep toch te bereiken, moet je als werkgever investeren in talent sourcing. Deze mensen moeten proactief benaderd worden om hen te overtuigen hoe leuk het is bij jouw bedrijf en hoe goed deze stap voor hen zou kunnen zijn. Met talent sourcing ga jij de sollicitanten vinden die andere bedrijven niet vinden. Zo boor je een compleet nieuwe markt aan kandidaten aan.
De belangrijkste aspecten van talent sourcing
Om talent sourcing beter te begrijpen is het belangrijk om de verschillende aspecten in beeld te hebben.
Proactieve benadering
In plaats van te reageren op sollicitaties, gaat talent sourcing actief op zoek naar potentiële kandidaten. Als werkgever ga je op zoek naar mensen die als het ware niet zichtbaar zijn voor andere bedrijven. Zo hoop je de perfecte kandidaat te vinden.
Focus op latent talent
Talent sourcing richt zich op mensen die misschien niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel over de juiste kwalificaties beschikken. Zo heb jij als werkgever de keus uit veel meer talent en is de kans groter dat je een passende kandidaat weet te vinden.
Netwerk opbouwen
Het gaat niet alleen om het vinden van kandidaten, maar ook om het opbouwen van relaties en een talentenpool. Wie weet zit er tussen de kandidaten die op dit moment geen interesse hebben wel een collega voor de toekomst.
Online en offline tools
Sourcers gebruiken diverse online platforms (LinkedIn, andere sociale media en databases) en offline methoden (netwerkevenementen en referrals) om in contact te komen met interessante kandidaten.
Kwalificaties beoordelen
Talent sourcers beoordelen de vaardigheden en de ervaring van kandidaten om te bepalen of ze echt geschikt zijn voor jouw organisatie. Zo weet je zeker dat je te maken hebt met een kandidaat die wat kan betekenen voor jouw organisatie.
Verbetering van employer branding
Door een positieve ervaring te bieden aan potentiële kandidaten, kan talent sourcing ook bijdragen aan een sterkere reputatie als werkgever. Jouw employer branding kan het verschil maken tussen een nieuwe collega en weer een gefaald sollicitatiegesprek.
Essentieel voor de toekomst
Ben jij van plan om je onderneming nog jaren te laten groeien? Dan is talent sourcing onmisbaar binnen jouw strategie. Wanneer jij op zoek bent naar topkandidaten en graag een concurrentievoordeel wil behalen op de arbeidsmarkt, dan is het toch echt nodig om op een andere manier naar je sollicitatieprocedures te kijken. Zorg dat jij het personeel binnen haalt en wacht niet af tot het personeel bij jou aan klopt, want dat gebeurt al een tijdje niet meer.
Ben je benieuwd wat First2Find hierin voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact op met onze specialisten.