‘We krijgen nu cv’s die we anders niet zouden hebben’

Via de matchingtool van First2Find komen alle nieuwe relevante kandidaten op de arbeidsmarkt direct in de mailbox van Bart Haan (Haan Personeelsdiensten) en Bastiaan Last (Prima Personeel). Zo vissen beiden zelden meer achter het net en hebben ze altijd nieuwe aanwas.

De vacatures voor praktisch geschoold werk als grond- en productiewerk zijn er genoeg, maar de mensen niet”, vertelt Bart Haan, eigenaar van uitzendorganisatie Haan Personeelsdiensten. “Daarbij is het vaak seizoensgebonden en hebben mensen voordat het seizoen begint soms al een werkplek via hun netwerk. Ook komt het regelmatig voor dat onze vakmensen een vaste baan krijgen bij de inlener. Dat is geheel terecht, maar dat betekent wel dat wij continu aanwas nodig hebben om aan de marktvraag te blijven voldoen”, aldus Haan.

Slag eerder

Hij zocht naar oplossingen om aan meer uitzendkrachten te komen en kwam uit bij de matchingtool van First2Find. Dit Groningse ICT-bedrijf bouwt voor iedere klant een algoritme. Het algoritme selecteert alle cv’s binnen drie minuten nadat ze online zijn gekomen, en stuurt de relevante door naar de klant. Haan gebruikt de matchingtool nu ruim negen maanden. “Met de tool ben ik een slag eerder dan anderen en heb daarom een
bepaalde exclusiviteit”, vertelt hij.

Efficiënt proces

Bastiaan Last, voormalig eigenaar van uitzendorganisatie Prima Personeel (nu Actief Techniek), kent de problematiek waar Haan tegenaan loopt door en door en bedacht daarom de matchingtool. “Bij Prima Personeel zochten we altijd vakmensen zoals elektromonteurs, schilders en timmermannen. Die arbeidsmarkt is al een aantal jaar behoorlijk krap. Ongeveer honderd intercedenten bekeken dagelijks alle vacaturebanken. Omdat daar zoveel mensen zijn ingeschreven, is een selectie van de relevante profielen maken een tijdrovende klus. En als eenmaal iemand geschikt is bevonden, hebben uitzendbureaus de kandidaat vaak al benaderd.”

Dit proces kon efficiënter, vond Last. “Juist in een krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om als eerste bij een kandidaat te zijn. Maar hoe? Ik bedacht om gelijk bij aanmelding cv’s te ondervangen en te beoordelen. Een weekend lang deed ik een proef en bekeek ik alle nieuw binnenkomende cv’s, selecteerde de relevante en stuurde deze door naar intercedenten.”

Samen gebouwd

“De proef bleek succesvol, maar nu moest ik nog de mensen vinden die deze klus dagelijks kunnen klaren”, licht Last toe. Hij ging naar Script met de vraag of deelnemers deze taak op zich wilen nemen, omdat dit bedrijf mensen met autisme begeleidt naar werk op het gebied van ICT. “Dit kun je ook automatiseren en wellicht doen computers het nog beter dan mensen, was hun reactie. Deze automatisering sloot naadloos aan bij de strategie van Prima Personeel. Samen hebben we toen de matchingtool First2Find gebouwd.”
Prima Personeel is daarmee de eerste klant van First2Find en dankzij de matchingtool marktleider geworden, aldus Last. “De eerste wervingsbron is altijd ‘via via’ gebleven, maar de tweede bron werd al snel de matchingtool.”

Efficiënter en meer cv’s

De kwaliteit van cv’s wordt beter door een goed zoekprofiel, voegt Last toe. “De profielen kun je instellen op functie, opleiding, regio, postcodegebied, werkervaring, enzovoort. Je kunt dit heel ruim instellen, dan krijg je veel cv’s maar mogelijk ook ongeschikte. Of juist heel krap en mogelijk de meest relevante. Hoe beter wij weten wat we zoeken, hoe beter de tool voor ons kan selecteren. Vervolgens maakt de intercedent de definitieve selectie om te bepalen of het in de praktijk ook een match kan zijn.”

Dit levert de intercedent veel tijd op, zegt Last. “In het begin dachten de intercedenten dat een computer hun werk zou overnemen. Al snel bleek dat zij door de tool juist tijd kregen om hun werk te doen. Het enige wat zij nog moeten, is de kandidaten selecteren die passen bij de specifieke wensen van de inlener. De tool doet het voorwerk en de medewerker het maatwerk.”

Aanvulling

“Ik vind het lastig te zeggen of wij tijd besparen”, gaat Haan verder. “Wij zoeken nog steeds in cv-databanken, Facebook-groepen enzovoort. Wij krijgen via de tool juist cv’s van kandidaten die we anders niet zouden hebben. Ongeveer tien procent van de ontvangen cv’s wordt een plaatsing. Dat zijn vijf à tien plaatsingen meer per maand dan bij onze vorige werkwijze. Het is dus echt een aanvulling.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *