Succesvol recruitment via social media

Succes behalen met online recruitment, we willen het allemaal. Maar hoe belandt jouw bedrijf nu in de social spotlight? Om succes te behalen via organische (gratis) social media uitingen dien je de juiste content te delen. Maar wat is nu voor jouw bedrijf en doelgroep de juiste content? Allereerst is het goed om stil te staan bij de voorwaarden van de online mediums. Social media hanteert namelijk algoritmes. Dit zijn regels die bepalen hoe relevant jouw content voor haar publiek is.

Zoals we in het verleden massaal vacatures onder de man brachten op social media is dit anno 2020 niet meer het primaire doel. Door vacatures te plaatsen ziet sociale media jouw content niet als relevant. De focus van social media ligt op storytelling, waardevolle informatie, employer branding en community building. Door te focussen op deze onderdelen vergroot jij je kans om bovenaan de pagina van jouw doelgroep te staan. Ik hoor je denken, maar hoe doe ik dat? Wij delen hieronder een aantal tips vanuit onze ervaring.

Storytelling
Deel het verhaal van jouw bedrijf. Maak het persoonlijk en vertel waar jouw organisatie voor staat. Mensen connecten zich graag met individuen of een organisatie waar zij zichzelf in terug vinden, waar zij zich prettig bij voelen. Gebruik dit oerinstinkt van de mens. Geef jou doelgroep een kijkje in het hart van jouw bedrijf. Geef een gezicht aan jouw bedrijf. Dit kun je doen door foto’s en video’s te delen met jouw doelgroep. Maak jouw doelgroep warm en creëer de behoefte om erbij te willen horen. 

Waardevolle informatie
Creëer intrinsieke motivatie door waardevolle content. Laat bijvoorbeeld zien hoe het salaris opgebouwd is van de openstaande vacature, wie wellicht zijn of haar toekomstige collega’s zijn en hoe een dag in de functie eruit ziet. Laat jouw doelgroep bepalen of zij zich in de openstaande functie thuis voelen.

Employer branding
Of je er aandacht aan besteedt of niet, ieder bedrijf heeft een employer brand (werkgeversmerk). Jouw employer brand wordt o.a. beïnvloed door het imago van jouw bedrijf. 95% van de huidige sollicitanten op de arbeidsmarkt hechten veel belang aan het imago van hun potentiële werkgever bij het maken van hun carriérekeuzes (Randstad). Speel hierop in. Deel content waaruit blijkt wat jouw klanten, medewerkers en stakeholders van jouw bedrijf vinden. Dit hoeft niet alleen maar pracht en praal te zijn, laat bijvoorbeeld ook zien wanneer iets fout gaat en jullie dit netjes opgelost hebben. Iedereen maakt fouten, maar belangrijker is hoe je hier mee om gaat. Wees eerlijk en transparant door te laten zien hoe je hiermee omgaat.

Community branding
Recruiten vanuit een talentpool. We gebruiken het bijna allemaal, makkelijk en snel te benaderen. Het liefst bouw je deze pool geleidelijk uit, zodat jij altijd een ideale kandidaat kunt plaatsen. Ook hiervoor kan jij social media goed inzetten. Deel bijvoorbeeld downloadbare artikelen, e-books, video’s en eventuele andere interessante content, waarbij jouw community zijn of haar mailadres achterlaat. Zo breid jij niet alleen je talentpool uit, maar laat jij ook je voetafdruk achter.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *